Een uurtje trainen, hoe doe ik dat?

Gelukkig krijg je bij de uitbreiding van de vereniging ook leden die zich de biljartsport zo na aan het hart liggen dat ze er over nadenken het een en ander met u te delen. Spelers van niveau die graag een handje toesteken en hun kennis willen delen, Rob Oliemans is zo’n man. Spelend op de maandag en dinsdagavond ziet hij vele dingen en krijgt ook vele vragen. Zo vriendelijk als hij is heeft hij een en ander op papier gezet voor u om te lezen en.. te onthouden.

Regelmatig wordt er gevraagd,

Als ik een uurtje tijd heb….hoe moet ik dan trainen?
Hierover kan ik heel duidelijk zijn.
Ik schrijf geen figuren voor, ik beveel geen boeken aan, ik leer mensen ook niet het diamondsysteem, maar zeg jullie enkel datgene wat de grote leermeesters mij altijd hebben verteld, namelijk:

  1. Leer biljarten over de gehele tafel. De meeste biljarters zijn te eenzijdig omdat ze meestal “klein spel” trainen.
    Dat maakt je kwetsbaar in wedstrijden.
    Ook moeilijkere ballen moeten getraind worden!
    Het diamond-systeem heeft mij nooit aangesproken. Dit gaat ten koste van je visuele vermogen. Leer dus je visuele vermogen te ontwikkelen!
  2. Hoe lang je traint is van minder belang. Belangrijker is de regelmaat. Vooruitgang wordt geboekt met de regelmaat erin te houden. Dus niet 4 uur biljarten en dan 3 dagen niks doen. Dit helpt je niet verder. Regelmatig een uurtje trainen geeft sneller vooruitgang.

Trainingsadvies voor een uurtje trainen:

  • Train 10 minuten trekstoten, meten zonder amorti, varieer met de positie. Je bepaalt zelf welke figuren je legt. Een goede trekstoot moet je bijhouden!

  • Train 15 minuten 1-banders, meten zonder amorti. Dit gedeelte is zeer belangrijk.
    De meeste biljarters zijn bang om over de band te gaan, hetgeen je veel completer zal maken. Leg de posities over de hele tafel. Speel de bal 1 altijd hoog aan en zoek wek effect gegeven dient te worden.

  • Train (indien je libre speelt) ook 10 minuten de serie Americaine. Als het mis gaat dan begin je opnieuw, dus niet herstellen!

  • Train 10 minuten allerlei doorstoten. Een onderdeel wat veel wordt vergeten. Toch krijg je in een wedstrijd vaak dit soort stoten voorgeschoteld.
    Varieer met de positie. Leg bal 2 eens wat verder, schever etc.

  • Train 10 minuten een losband, een massé en een piqué. Herhaal meerdere malen de stoot.

  • Als er nog tijd over is leg dan wat grotere moeilijkere ballen. Hierin moet je ook vertrouwen in krijgen.

    Als je traint zoals hierboven beschreven, dan zal je gegarandeerd vooruitgang boeken! Je zult allrounder worden en minder gestrest gaan biljarten.

Succes

Rob Oliemans